inwheelsItrust.blogg.se

My trip to London

Kategori: Allmänt

Nu är jag hemma igen efter en intensiv vecka i London med shopping, sport och en del sightseeing. Vi har verkligen hunnit med mycket på en vecka och haft tur med vädret. Det har varit en rolig och händelserik vecka. Allting har i stort sätt funkat, dock så var hotellet inte alls anpassat för nån i rullstol men det var vi beredda på innan att det kanske skulle vara så. tex så var det tre trappsteg in till hotellet, till sovrummet var det så trångt i öppningen att jag inte kom in. Men som tur var så var det ett till rum som jag precis kom in i med en bäddsoffa som jag sov på. stenhård var den också. Vi hade med oss lyften och toastolen hade vi med för att ofta är badrummen väldigt små på hotell i London och det var den här också. Men vi stannade inte särskilt länge på rummen på dagarna mer än att gå på toa och sova typ. 
 
Mitt rum med lyften
 
första dagen när vi hade kommit fram till Victoria station och gick ut på gatan så kändes det nästan som nån hade satt upp en kuliss för det var så typiskt London med dubbeldäckare, taxibilar och äldre byggnader. Det var verkligen London så som man föreställer sig att det ska vara. 
 
så vad gjorde vi om dagarna?
 
Första dagen så gjorde vi inte så mycket, vi gick mest runt och kollade lite, åt på en pub och var inne på Harrods som är ett måste om man ska till London. Det är verkligen häftigt att se deras mat och choklad avdelningar med allt gått man kan tänka sig. Dom har verkligen det mesta på det där köpcentret, allt från mat till spionprylar till ugnar och enmansubåtar :P
 
På tisdagen så gick vi till Hyde park för att kolla på triahlon för herrar, dock så såg vi bara när de cyklade men det var kul att bara se för det var verkligen en folkfest med massa folk som hejade och tusentals människor som hade picnik framför storbildsskärmen som de hade satt upp. Det var verkligen mysig och en bra stämning,
speciellt efter att britten vann. Resten av dagen så gick vi runt i affärer och shoppade lite. En annan gång vi gick i parken så gick kungen och silvia förbi oss, jag hann inte se dom men mina bröder gjorde.
 
 
            
 
På onsdagen var det dags för basket som jag hade fått biljetter till, till mig och en assistent som får följa med gratis. så jag och min äldsta bror åkte för att titta på basketen. Vi var på North Greenwich arena som var en riktigt häftig arena, det var som ett enormt cirkustält med en arena inne i tältet.Vi fick se 2 semifinaler, den första var Ryssland-Litauen och den andra var Spanien-Frankrike. Vi hade riktigt bra platser så vi såg jättebra. Det var första gången jag var och såg på en basketmatch så det var ganska kul att se. Det roliga med första matchen var att det var betydligt fler från Litauen som hejade på sitt lag än det var Ryssar som hejade på sitt, så varje gång ryssarna hade bollen så buades det rejällt. När vi skulle ta oss ut så var vi lite oroliga för om vi skulle
få tag i en taxi, men det var så bra ordnat att vi kunde välja på ett tio tal taxibilar som stod utanför och väntade.
 
 
North Greenwich Arena
 
Inne i Arenan
 
käkar på Fridays inne i arenan
 
 
 
 
 
 
Dagen efter så gick vi på British Museum där vi hann med den egyptiska delen, den grekiska och lite av den romerska och sydamerikanska avdelningen. Sen orkade jag inte kolla på mer så vi gick till oxfordstreet och shoppade. jag hittade väldigt mycket där och de hade ju betydligt roligare klädesaffärer än här i Sverige. Jag köpte bland annat massa t-shirts, en jacka, mjukisbyxor och några tjocktröjor. På kvällen gick vi till Stamford Bridge och för er som inte är fotbolls kunniga så är det Chelsea FC hemarena. Laget jag hejar på i premier league. Det var riktigt häftigt att få se och stå utanför arenan som jag bara sett på tv.
 
British Museum
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag utanför Stamford Bridge
 
På fredag kvällen så åkte jag och min näst äldsta bror till Excel arena för att kolla på boxning. Som på basketen hade vi riktigt bra platser så vi såg perfekt.Det tråkiga var att batteriet till kameran tog slut innan dom hade börjat så det blev inte så många kort därifrån. Vi fick se 2 matcher i varje viktklass och stämningen var riktigt hög och när britterna gick vidare så blev det värsta jublet, det var riktigt häftigt att se live faktiskt. Att få tag i en taxi efter boxningen visades sig inte vara lika lätt som efter basketen för det tog ungefär 40 min att få tag i en taxi.
 
 
 
 
 
 
På lördagen så gick vi till portobello road där det varje lördag är en stor marknad med massa prylar, mycket skit men också en del roliga saker. jag köpte två pappers blad med motiv från antika grekland och egypten. Riktigt mycket folk var det så det var rätt jobbigt att ta sig fram med rullstol och folk stod ivägen men det gick bra. Vi gick också förbi bokaffären där hugh grant jobbar i filmen Notting Hill. På vägen hem så sålde dom lemonad som jag köpte och det var bland det godaste jag druckit så ska man dit måste man testa det.
 
Så var det redan söndag och sista dagen i London, så kändes det för allt hade gått så himla fort. På den sista dagen så var det marathon i stan som vi gick och kollade på. Vi stod vid Buckingham Palace men jag kunde inte se någonting för det stod så himla mycket folk längst fram. Men som tur var så kom det fram en vakt som motade bort alla så jag kom fram och kunde se. Alla var verkligen så trevliga och hjälpsamma i London. jag gillar verkligen London och skulle lätt vilja bo där. 
 
 
 
 

Fler bilder
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: